Головна » Статті » Мої статті

Розробка уроку з християнської етики для 9 класу

Відділ освіти  Калуської  райдержадміністрації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГІДНІСТЬ  ЛЮДИНИ

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель основ християнської етики

НегівськоїЗОШ  І­ – ІІ ступенів

Грішин М.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2014 р.

 

Тема  уроку.Гідність людини

 

Мета:   ознайомити учнів зі змістом  понять «гідність», «пошана»,  допомогти  їм  усвідомити потребу плекання власної гідності та поваги до гідності інших, усвідомити можливість удосконалення  лише з участю Бога, підвести дітей до осмислення таких проблем: чому не можна принижувати людську гідність, чому кожна людина варта поваги, як не втратити гідність; виховувати  у  дітей  почуття гідності,  уміння поважати ці почуття в інших людях та бажання й уміння зберігати власну гідність,  розвивати  в учнів  уміння  застосовувати  біблійні  принципи  в  повсякденному  житті.

Обладнання: Святе  Письмо, образочки  на  партах,плакат  із  зображенням  Матері  Терези, букви  для  викладення  теми уроку, роздатковийматеріалдляроботи  у  групах,   схема  «Гідність»,  дерево  «мудрості»  з  цитатами  на  листочках, запис  пісні.

Візитна картка  уроку:  Згоріла  свічка  і  її  нема.

                                            Але  життя  своє  вона  з  любов’ю  прожила.

                                            Людино,  й  твоє  життя  колись  мине

                                             Й  спитає  Бог:  «А як  його ти  прожила?»

Ключовий  Біблійний  вірш:  «Будьте досконалі,  як  Отець  ваш  небесний  є  досконалий»  (Мт. 5:48)

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Визначення  емоційної  готовності  учнів  до  уроку.

  • Перед  вами  образочки. Вдивіться.  Що  ви  відчуваєте,  дивлячись  на  них? 
  • Нехай  ці  почуття  не  покидають  вас  протягом  уроку.
  1. Актуалізація  опорних  знань  учнів

Учитель  роздає  тестові  завдання  учням.  Вони  повинні  вибрати  правильну  відповідь  на  питання,  виписати  букви,  що  стоять  біля  них  ,  на  дошку.  Номер  клітинки -  це  номер  запитання. (Одному  учню  із  кожної  пари  дозволяєтьсявзяти  зі  стола  букву  і  прикріпити  її  у  відповідну  клітинку  на  дошці.  Другий  учень  із  пари  зачитує  питання,  а  учні  інших  пар  відповідають).

  1. Що  у  людини  вічне­?

А)розум   (р)

Б) душа    (Г )

  1. Одна  із  прикмет  душі -

А)  розум   (і)

Б)свідомість   (о)

  1. Застереження  Бога  для  людини,  Його  поради   щодо  праведного  життя -

А)  Заповіді    (д)

Б)   закони    (т)

  1. Новозавітні  Заповіді – Заповіді

А)  віри  (к)

Б   Любові    (н)

  1. Хто  є  людина  з  точки  зору  християнства?

А)  особа,  яка  має  власний  розум,волю,  почуття;   (і)

Б)   творіння  вищого  розуму   (а)

  1. Який  статус  має  людина  стосовно  Бога?

А)батьківства  (з)

Б)   синівства   (с)

  1.  Як  створено  людину?

А)    за образом  і  подобою  (т)

Б)    за  уявою     ( д )

  1.  Індивідуальність  людини -

А)  її  мова   (я)

Б)  звички,  інтереси,  характер  (ь).

 

  1.  Повідомлення  теми  і мети  уроку.
  •  Прочитаємо  ключове  слово   (гідність)  і  тему  уроку. Запишіть  у  зошити.
  1. Мотивування  навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь розповідає дітям історію із книги Роберта Т. Кіосакі про

хлопчика з бідної родини, якого зневажали мешканці маленького

містечка, і якому священик сказав: « Не соромся бідності, ти теж - син Божий».

Хлопчик став краще навчатися і дорослим став мером того містечка.

-- Як ви гадаєте, чому змінилося життя хлопчика?

   Д і т и можуть сказати, що хлопчик зрозумів, що він такий, як усі, усвідомив

свою значимість, зрозумів, що теж гідний поваги.

   У ч и т е л ь підсумовує відповіді та пояснює дітям, що в цій історії хлопчик

змінив своє ставлення до себе, підняв свою самооцінку,

  • Кожна  людина здатна  на  самооцінку.  Високо  чи  низько  вона  оцінює  себе  в  конкретній  ситуації,  залежить  від  її  вдачі,  поведінки,  обставин.  У  неї  формується  певний  стандарт  самооцінки -  власне  відчуття  гідності          ( уявлення,  що  є  гідним  чи  не  гідним,  які  вчинки  вона  вважає  моральними, а  які – аморальними).  Цього  морального  стандарту  вона  намагається  додержуватися  й  вимагає,  щоб  його  додержували  ті,  хто  її  оточує.  Повага  до  власної  гідності  з  боку  інших – право  кожної  людини.  Тож  на  уроці  з’ясуємо,  що  таке  гідність,  чому  не  можна  принижувати  людську  гідність,  чому  кожна  людина  гідна  поваги,  як  слід  діяти,  щоб  не  втратити  власної  гідності.
  1.  Робота  над  темою  уроку. Вивчення  нового  матеріалу.

(Звучить  пісня  «Чи  знаєш, що  ти  людина?»  (сл.. В.Симоненка))

  • Хто  є  людина?

Так,  людина – це унікальна  істота,  яка  є  не  просто  творінням  вищого  розуму,  призначена  для  якихось практичних  цілей, не  просто  відображенням  Божої  мудрості,  могутності,  творчого  потенціалу.

  • Як  створено  людину?
  • На  що  вказує  термін  «образ»  і  «подоба»?

      Це  вказує  на  присутність  у  людини  розуму,  свобідної  волі  і  почуттів,  а  термін  «подоба»  вказує  на  те,  що  Святий  Бог  творить  святе  творіння – людину.

  • Підібрати  слова,  якими  можна  описати  людину такою,  якою  її  хотів  бачити  Бог.
  • Прочитайте  невеличку  розповідь  із  підручника  (с.41). Поміркуйте  над  запитаннями.
  • Чи  легко  дотримуватися  у  житті  тих  порад,  які  дала  бабуся?  Чому?
  • Чи  погоджуєтеся  ви  з  міркуваннями  бабусі?  Відповідь  аргументуйте.
  • Яка  основна  думка  розповіді?
  •  Яка  за  своїми  рисами  людина  здатна  пам’ятати  добро  людям  та  забувати  їхнє  зло?        (…………,  гідна)
  • Що  таке  гідність?Зверніть  увагу  на  схему (додаток 1),  яку  заповнюватимемо  впродовж  уроку.

Поняття гідності

- Гідність – моральне  поняття, що  виражає  уявлення  про  цінність  особи  і  передбачає  вимогливість  і  повагу  людини  до  самої  себе  та  інших,  а  також  поважливе  ставлення  до  неї  з  боку  суспільства,внутрішня  переконаність  людини  у власній  цінності,  почуття  самоповаги.  (Запишемо  у  схему)

.  Пошана  - зовнішній  вияв  почуття  поваги,  почуття  шанобливого  ставлення  до  когось.

- Прочитайте  визначення  у  підручнику  (с 43).Запишіть  у  зошит. Виконуючи  завдання 3  у  підручнику,  подумайте,  про  що  свідчать  перелічені  документи  щодо  поваги  гідності  людини  в  суспільстві. 

-  Гідність  людини  висуває  перед  іншими  вимогу,  щоб  її  визнавали   і  поважали.  Вона  є  джерелом усіх  моральних  принципів.  Гідність  є  нормою,  за  якою  оцінюється  відповідність  усіх  форм  поведінки  людини.

Існування  людської  гідності  передбачено   Самим  Творцем:  адже  людина – дитя  Боже!  Кожний  християнин  відчуває  образ  Божий  у  собі,  намагається  берегти  його,  дотримуючись  моральних  засад,  що  базуються  на  Заповідях,  а  в  разі  їх  порушення – може  отримати  прощення  завдяки  щирому  покаянню.  Дотримання  цих  приписів,  зокрема  Заповідей  Любові,  які  закликають  любити  Господа   Бога  всім  серцем,  душею  і  думкою,  а  ближнього  свого – як  себе  самого,  спонукає  людину  до  гідного  життя  як  єдино  богоугодного.

     Виконаємо  завдання  2  із  підручника  (с.42).

 

- Саме  Бог  є  щастям,  любов’ю, миром  і  правдою.  Саме  він  перший  полюбив  людину  і  чекає  від  неї  такої  ж  відповіді  через  виконання  Заповідей  Любові.  Для  того,  щоб  любити  Бога,  потрібно  любити  ближнього.

Цікаве  оповідання  каже,  що  у  пустелі  жив  мудрець,  який  давав  людям  науки  і  поради.  Одного разу  мудрець  запитав  своїх  учнів,  коли  закінчується  ніч  і  починається  день.  Учні  довго  роздумували,  намагаючись  відгадати.

  • Ніч  закінчується,  коли  ховаються  зірки,  день  розпочинається,  коли  сходить  сонце, - сказали  вони.

Але  жодна  з  відповідей  не  задовольнила  мудреця.  Побачивши  безпорадність  своїх  учнів,  мудрець  їм  допоміг:

  • Коли  ти  подивишся  довкола  себе  і  в  кожній  людині  побачиш  Бога,  тоді  у  твоєму  серці  закінчується  ніч  і  починається  день.
  • Загляньмо  у  своє  серце,  що  у  ньому – ніч,  день,  а  може  вечір?

     Коли  людина  щиро  любить  Бога  усім  своїм єством,  то  вона  бачить      Божі  «сліди»  всюди -  у  чудовій  природі,  у  кожній  людині, готова  всім  послужити,  бути  всім  для  всіх.

«Коли  хто  каже,  що  любить  Бога,  а  брата  свого  ненавидить,  той  неправдомовець»  (1 Ів. 4;20).

Любов  до  Бога  в  конкретному,  щоденному  житті  має  виявлятися  нашою  вірною службою  Богові.

  •  Як  ви  розумієте,  як   маємо  служити  Богові? 
  • Служіння  один  одному – це  служіння Богові.  Причому,  хочемо  Йому  служити  не  зі  страху,  а  з  любові.

Людина  має  прославляти  Бога  у  своєму  тілі – це  вимога  гідності.  Підстава  гідності  людини  як  особи  є у  тому,  що  вона  носить незатертий  образ  свого  Творця  і  є  відкрита  до  спілкування  з  Богом  і  ближніми. 

Гідність  людської  особи  вимагає,  щоб  людина  як  найповніше  могла  розвинути  у  собі  ті  риси,  що  уподібнюють  її  до  Бога. Кожна  людина – неповторна  особистість,  бо  має  неповторну  оригінальну  душу,  що  робить  людину  власне  людиною.  І  кожна  людина  завжди  за будь-яких  обставин  має  можливість  чинити  так,  як  каже  їй власне  серце,  власний  розум,  дозволяє  її  власна  воля.

 Кожна  людина,  приходячи  в  цей  світ,  розпочинає  жити  і  продовжує  це  робити  ціле  своє  життя  аж  до  смерті.

  •  Чи  людська  особа  є  чимось  сталим  таким,  що  не  потребує  розвитку?

Людина  має  природне  бажання  розвиватися,  тягнучись  до  чогось  кращого,  до  щастя.

  •  Що  дає  людині  Бог?

Бог  дає  людині  життя,  а  вона покликана  розвивати  і  вдосконалювати  себе  духовно  і фізично.

  • Чи  погоджуєтеся  з  міркуваннями  італійського  мислителя? (завдання 5 с.44  у  підручнику). 

-  Які  існують  шляхи  і  способи  вдосконалення дізнаємося, коли прочитаємо  уривок  із  Святого  Письма  (Мк. 10; 13 - 27).

Роздуми над  прочитаним

  • Що  необхідно  чинити,  щоб  успадкувати  життя  вічне?

Христос  сказав: «Якщо  не  станете,  як  діти – не  ввійдете  в  Царство  Небесне». (М. 18; 3).  Чому?

Бо  діти  мають  завжди  чисті,  невинні  серця,  які  не  бачать  нічого  злого.  Вони  не  знають  гріха,  надіються  безконечно,  не  вміють  бути  тверді  й  немилосердні.  Тому  Христос  ставить  дітей  нам у  приклад.

  • Що  порадив  Христос  юнакові?  (Дотримуватись  Заповідей).
  •  Чому?  (Тому  що  Божі  Заповіді  стоять  на  сторожі  гідності  людини).
  • Чого  не  вистачало  юнакові?
  • Чому  Ісус  Христос  сказав,  що  важко  багатому  ввійти  в  Царство  Боже?

«Не  є  щастям  для  чоловіка  мати  дочасних  дібр  надміру.  Середньої  міри йому  вистачає», - говорить   Тома  Кемпійський. 

«Є  лише  одне  зло  й  нещастя  –  гріх»,- сказав  св.. Климентій.

  • Що  віддаляє  людину від  Бога ?
  • Що  нищить  людську  гідність?
  • Чому  сьогодні  на  світі  стільки  лиха,  біди,  нужди,  аморальності,  вбивств,  так  багато нещасливих  людей.

Людську  гідність  принижено, зневажено,  бо  люди  відійшли  від  Бога,  не  виконують  Його  Заповідей.

  • Учениця читає вірш)

На  порозі  двох  тисячоліть

Людська  душа  співа,  а  може  плаче…

Вона,  як  скрипка,  вічна  і  сумна

Вдивляється  в  майбутнє  і  не  бачить.

Кругом  журба,  недоля  й  гріх,

Цькують   віками  нашу  душу

але  моя  душа  міцна  і  чиста,

вона – любов.  В  ній  ангельські  крила. 

О,  Боже,  спасіння  ти  зішли

На  тих,  хто, плачучи,  благає,

Дай  нам  ласки,  правди  і  добра,

Боже, змилуйся  над  нами. 

-         Божі  Заповіді  стоять  на  сторожі  людської  гідності. Впровадження  їх  у  своє  щоденне  життя допоможе  вам  вибрати  правильний  шлях  і  бути  завжди  вірним  Богові,  Україні  і  народу.

 

Робота  в  групах

Завдання для  першої  групи :

  1. Поміркуйте над висловлюванням: «Найголовніше в людині - те, до чого не можна доторкнутися рукою, чого не можна побачити очима, не можна зважити й виміряти. Ось чому не варто поспішати зі зневагою та осудом». Спробуйте спростувати або підтвердити його.
  2. Прочитайте індійську притчу та доведіть, що в ній утверджується ідея людської гідності. Повідомте свої думки класові.

Якось мудрець запитав у свого сина, чи прагнув він хоч коли-небудь почути те, що не може бути почутим, побачити те, що не може бути побаченим, пізнати те, що не може бути пізнаним. Помітивши розгубленість в очах хлопчика, попросив його принести плід інжиру.

- Ось він, батьку.

- Розділи його навпіл.

- Він розділений, батьку. Що ти бачиш усередині? Декілька дрібних насінин, батьку. Розділи одну з них.

Ось, я розділив її. Що ти бачиш там?

- Нічого, батьку.

Мій сину, саме це невидиме «ніщо» і є суть величезного інжирного дерева. Вір, мій сину, що ця невловима суть є у всьому, що існує, і вона є істина. Вона є душа. І ти, мій сину, творіння її.

 

Завдання  для  другої   групи :

 

  1. Здавна існує думка, що гідність людини виявляється в її вчинках. Поясніть на прикладах, як ви це розумієте .
  2.  Прочитати  оповідання  Василя  Сухомлинського «Красиві  слова  і  красиве діло». Дати  відповіді  на  запитання.  (с.46 у  підручнику).

Чому кожна людина гідна поваги

 

Завдання  для  третьої   групи :

 

  1. Як ви розумієте твердження «Кожна людина гідна поваги»? Чи погоджуєтеся з такою думкою? Як слід поводитися людині, котра дотримується цього правила?
  2. Прочитайте казку Василя Сухомлинського. Подумайте, чи пов'язаний зміст цієї казки з поняттям людської гідності, як саме? Чи були у вас в житті подібні переживання?

Краплина води

    Був  спекотний  липневий  день. До  колодязя  під  високим  дубом наближався  гурт  школярів. Вони   поверталися  з  походу,  їм  дуже  хотілося пити. І   ближче  був  колодязь, тим  більше  прискорювали  вони  крок.

 А  з  другого  боку до   наближалася  бабуся. Вона йшла  здалека, дуже втомилася. І бабуся, й туристи підійшли до колодязя одночасно.

      На зрубі стояло відро з холодною водою. Діти оточили його й один за одним пили воду. А бабусю відтіснили. Вона відійшла до дуба й зажурено стояла, схилившись на дерево.

      Коли туристи напилися води й пішли собі, глянула бабуся їм услід і задумливо похитала головою.

Той, хто поспішить випити краплину води перш ніж нап'ється дідусь, бабуся, батько, мати, виросте негідником.

 

Як не втратити гідність

 

Завдання   для  четвертої  групи:

  1. Обміркуйте всім класом, що означає вислів «втратити гідність». Чи були ви свідками ситуацій, у яких люди втратили свою гідність?

Що потрібно знати про себе, щоб не втратити гідність?

Які риси характеру можуть допомогти людині невтратити гідність?

  1. Прочитайте байку Євгена Гребінки. Чи втратив  Лебідь  гідність через те, що Гуси спробували його закидати брудом? Чому ви так думаєте?

 

Лебедь і гуси

На ставі пишно Лебедь плив,

А Гуси сірії край його поринали.

«Хіба оцей біляк вас з глузду звів? -

один Гусак загомонів, -

Чого ви, братці, так баньки повитріщали?

Ми попелясті всі, а він один між нас

Своє пиндючить пір'я біле!

Коли б ви тілько захотіли,

Щоб разом, стало бить, вся бесіда взялась,

Ми б панича сього якраз перемастили».

І завелась на ставі ґеркотня,

Гусине діло закипіло:

Таскають грязь і глей зо дна

Да мажуть Лебедя, щоб пір'я посіріло.

Обмазали кругом - і трохи галас стих;

А Лебедьплись на дно - і випурнув, як сніг.

 

(Учні  по  черзі  презентують  виконання  своїх  завдань,  обирають  на  столі    висновок  і  заповнюють  на  дошці схему  «Гідність»)

 

  • .Саме  гідність  робить  нас  людьми.  Недарма  у  разі  чиєїсь  особливо  шокуючої  поведінки  мимоволі  спадає  на  думку:  «нелюд».  Адже  право  називатися   Людиною  має  свою  ціну: завжди  бути  нею. 

Подібно  люстерку,  гідність  віддзеркалює  ставлення,  якого  чекаємо  до  себе,  на  інших  осіб.  Потреба  в  гуманності  й  справедливості  спонукає  оберігати  чужу  чесноту  як  і  власну,  не  принижувати  себе  й  інших,  уміти  визнавати  свої  помилки  й  виправляти  їх.  Гідна  людина  не  має  зраджувати  в  собі  людське  або  чинити  зло.  Її  відносини  зі  світом  побудовані  на  визнанні  власної  цінності,  так  само,  як  і  будь-чиєї.

Ми  вже  знаємо,  що  кожна  людина – це  особистість  зі  своїм  характером, звичками,  інтересами.  Добре,  легко  та  безпечно  жити,  якщо  поруч  чесні,  порядні  люди.

Вищий прояв людської гідності зазвичай називають благородством. Благородство — це етична велич людської особи. Показником гідності особи виступає і її ставлення до гідності іншої людини. Той, хто не поважає гідність іншого, тим самим ображає не тільки чужу, але й власну гідність.

Як  форма  прояву  самосвідомості  й  самоконтролю  гідність допомагає  бути  вимогливими  до  себе.  Адже  честь,  совість,  справедливість,  етичність  нашої  поведінки  пов’язані  з  гідністю.  Перші  уроки  гідності  отримуємо  ще  дітьми:  це  толерантне  ставлення,  уміння  батьків  бути  справедливими   й  у  покаранні,  не  принизивши  дитину,  визнання  за  нею  права  бути собою,  мати  свої  погляди  й  захищати  їх,  реалізовувати  Богом  дані  таланти,  своє  життєве  призначення.

  • Що  необхідно  чинити,  щоб  зростати  в  подібності  до  Бога?.
  • Виконайте  завдання 6 у  підручнику. Прочитайте  вислови  Матері  Терези,  зробіть  відповідні  висновки  для  себе.

УчительМати  Тереза  з  Калькутти  тлумачила  про  живучі  ікони  образу  Божого  в  кожному  з  нас: « Якщо  ми  могли  б  бачити  Божий  образ  в  нашому  ближньому,  чи  думаєте  ви,  що  зброя  й  генерали  були б  потрібні?»

Якби   задумались  над  цим  питанням  наші  північні  сусіди,  то  не  посягнули   б  вороги  націлісність  нашої  держави.  Тисячі  гідних  синів  України сьогодніз честю захищають  незалежність  нашої держави,  ми серцем  і  душею  з ними.  Ми  не  маємо  права забувати  імена  гідних  українців,  героїв  нашого  часу,  які  поклали  свої  голови,  відстоюючи  мир  на  сході  нашої  країни. Ми пам’ятаємо наших героїв  Небесної  сотні, які цієї зими боролися проти несправедливості, стояли на смерть за свободу  нашої держави. Так,  зберігати  гідність  потрібно  за  будь-яких  обставин.

"Україна – це територія гідності й свободи. Такими нас зробила не одна, а дві революції – наш Майдан 2004 року, який був Святом Свободи, і Революція 2013 року, Революція Гідності. Це був надзвичайно важкий іспит для України, коли українці продемонстрували свою європейськість, гідність, своє прагнення до свободи. День гідності та свободи українці віднині й навіки будуть відзначати 21 листопада", - сказав Президент  України  Петро  Олексійович  Порошенко.

      Що більше буде зроблено для  встановлення миру сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. Бо, як сказано в Біблії, «...хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками і серцями.

Послухайте  «Притчу  про  Гідність». (Додаток 2 )   Яка   основна  думка  твору?

Учитель.  Гідність – як  прапор  нашої  душі,  котрий  треба  тримати, хоч би  там що: доки  майоріє – у  нас  живе  Людина.  Маючи  подвійну  природу- колективну  й індивідуальну -  вона  однаково  прикрашає  і  душу  багатомільйонного  народу,  й  окрему  особистість.  Атмосфера  гідності, що  панує  у  спільноті,  дає  паростки  в  кожній  душі.

 

  1. Узагальнення  і  систематизація  знань.

1 група  читає  цитати  зі Святого  Письма:  Мт.  5, 48;  Мт. 19, 17;  Ів. 14,15.

 

2 група – цитати,  що  подає  «дерево  мудрості»  (плакат, на  якому  зображено  дерево,  а  на  листочках  написані  вислови:

«Христос – джерело  життя.  Ріка,  відрізана  від  джерела,  швидко  висихає,  втрачає  силу  і  міць.  Земля  без  сонця  втрачає  плідність,  а  риба –  без  води  гине.  Так  і  людина  без   Бога». ( Іван   Луцик) 

« Щоб  називати  себе  людиною,  треба  мати  ідею  в  голові,  розум  у  серці  та  Бога  в  душі»  (о. Ігор  Цар)

«Образ  Божий  багном  не  скверніте…»   ( Т. Шевченко)

«Тепер, коли ми навчилисялітати у повітрі, як птахи, плаватипід водою, як риби, нам не вистачаєлише одного: навчитисяжити на Землі, як люди».

                                                                                       (Бернард  Шоу)

« Правила гідноїповедінкивідомі з давніх-давен, справа у дрібниці — вміти ними користуватися».   (Б. Паскаль)

«Хай  буде  бідно,  аби  гідно»  (Народна  мудрість)

(Кожен  вибирає  цитату і  пояснює  її).

 

3-ій  групі  дістається  тест

ЛЮДИНА

 Гідна                                                                                               Негідна

  • яка  прагне  до  досконалості
  • яка  скоює  жорстокі  злочини
  • яка  шанує  ближнього
  • яка живе  за  Заповідями  Божими
  • яка горда,  самовпевнена
  • яка  не  кається  у  своїх  гріхах
  • яка  має  надмірну  надію  на  Бога
  • яка  шукає  Бога.

4 група  отримує  поради  В.Сухомлинського  «Десять  негідних  речей».(додаток 3)Прочитати,  переказати.

 

Учитель.Скориставшись  порадами  В.Сухомлинського  складемо  «Кодекс  моральності»

 

Складання  «Кодексу  моральності»

 

  1. Підсумок  уроку.
  •  Що  таке  «гідність»?
  • Яку  людину  вважають  «гідною»?

Будучи істотою суспільною, розумною та свідомою, людина не може не замислюватися над  тим, як ставляться до неї оточуючі, що вони про неї думають, як оцінюються її вчинки і все її життя. Водночас вона не може не замислюватися над своїм місцем серед інших людей, не вдаватися   до  самооцінки.

  •  

 

- Прочитайте  візитну картку  уроку.

- Як  ви розумієте  ці  слова?

-  Кожну  хвилину свого  життя  ми  повинні  пам’ятати,  що  ми – діти  Божі.  Тому  треба  навчитись  прощати,  жити  в  спільноті:потішаючи  самотніх,  даючи  потребуючим.  Ми  маємо  творити  добро  і  боротись  зі  злом. І  якщо ми  деколи  відступаємо  від  цього,  то  завжди  можемо  виправитись,  бо  знаємо,  що  Бог  нас  очікує  з  любов’ю  і  прощенням.

Хочеться  закінчити  цей  урок  словами  французького  проповідника  Боссюета: « Люди!  Діти  Божі!  Зрозумійте  гідність  вашу  до  глибини,  цінуйте  її  високо,  дорожіть  нею  понад  життя,  а  передовсім  жийте  відповідно  до  вашої  гідності»

 

  1. Домашнє завдання.

Знайти  притчі    або  оповідання,  які  відображають  гідність  людської  особи.

 

 

   (Додаток  1)

 

           
 

 

Г

І

Д

Н

І

С

Т

Ь

 

 

Внутрішня  переконаність  людини  у власній  цінності,  почуття  самоповаги

   
 
 
   

Виявляється   в  опорі  будь-яким  спробам  зазіхати  на  індивідуальність  і  повну  незалежність  людини

   
 
 
   

Оцінка  з  точки  зору  людства  якостей  людини,  її  загального  призначення

   
 
 
   

Ґрунтується  на  визнанні  принципової  моральної  рівності  з  іншими  людьми

   
 
 
   

Не  дозволяє  собі  зневажливо ставитись  до  інших людей  і  вимагає  від  них, у  свою  чергу,  ставитись  до  конкретної  людини  з  повагою

   
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Додаток 2)

ПРИТЧА ПРО ГІДНІСТЬ

Якось уже так повелося,  що править балом стали гроші.

А Гідністьвергли до підлоги, Щобвитирать об неї ноги.

З тих піротак вона й лежала.

олоссямсльозивитирала.

Та край всьому колись приходить.

ПідняласьГідністьізпідлоги

І вийшла на Майдан столиці –

Піднесена, червонолиця.

Вимогусклала – поважати.

Та кат велів кийка узяти

Й побить її, немовзлодюжку. –

Хлясь! Хлясь!, - полилась кровці юшка

Обличчям, спиною, руками…

 Не покорилася. Вулканом

Увисьзнеслася, забурлила,

Свій дух прадавнійвідродила.

Та кат так просто не здавався.

Сидіть на тронівінзбирався

Щедовго, із царем сусіднім

Ділатворитинесусвітні.

У хідпішли погрози грізні

Про зашморг і кліткизалізні.

 І Гідністьзморену і змерзлу

Ловили, у застінки везли.

Втікала, в ранах булотіло.

І знову на Майдан летіла.

А потімбувчетверкривавий…

У Гідністьізрушницьстріляли!

Хто боронить їїузявся,

 У небо ангелом піднявся.

Їхбула сотня. Всіридали.

Та Гідністькрилсвоїх не склала.

Розбила ката владнімури –

Утік в нору, неначещурик.

Нам дімтеперновийзводити,

Щоб Гідність гідно поселити.                

(Додаток 3)            

 Десять негідних речей
Негідно видобувати своє благополуччя, радість, задоволення, спокій за рахунок утиску, невлаштованості, засмучення, занепокоєння іншої людини. Не давай себе образити, але й інших не кривди.


Негідно залишати товариша в біді, небезпеці, проходити повз чужого горя, засмучення, страждання..

Негідно користуватися результатами праці інших, ховатися за чужу спину. Бути трудівником - честь, бути нахлібником - ганьба.

Негідно бути боязким, розслабленим; ганебно проявляти нерішучість, відступати перед небезпекою, хникати. Боязкість і нерішучість народжує боягузтво, підлість, зраду. Хоробрість і відвага - джерела мужності. Там, де небезпечно, ти повинен бути першим.

Негідно давати волю потребам і пристрастям, наче звільнився від контролю людського духу. Ганебно залишити роботу, посилаючись на втому, почесно залишити роботу останнім. У справжньої людини сила духу панує над фізичними силами. Поки у тебе є сила духу, до тих пір ніхто не повинен навіть подумати, що ти знемагаєш від втоми.

Негідно мовчати, коли твоє слово - це чесність, благородство і мужність, а мовчання - малодушність і підлість

Негідно людини не тільки брехати, лицемірити, плазувати, підлаштовуватися під чиюсь волю, але й не мати власного погляду, втратити своє обличчя. Наушничати, доносити на товариша - рівноважно пострілом у спину.

Негідно легковажно кидатися словами, давати нездійсненні обіцянки.

Негідно бути спокійним і незворушним, коли поруч з тобою важко жінці.

Негідно пияцтво. Алкоголь затуманює свідомість і дає волю інстинкту, зводячи людини до скотского  стану.

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: негшк (15.12.2014)
Переглядів: 8506 | Рейтинг: 3.3/3
Всього коментарів: 0
avatar